Hoe nu geregeld?
In de WPO staat opgenomen dat na afstoten van het gebouw door het schoolbestuur, het pand zsm wordt overgedragen naar de gemeente. Bij twijfel aan de staat van onderhoud, dient er nader onderzoek te worden gedaan. Bij vaststelling van een tekortkoming in de staat van onderhoud dienen het schoolbestuur en de gemeente tot overeenstemming te komen over wie wat gaat oplossen en betalen.
Komen ze er niet uit en komt men in conflict, dan wordt de case voorgelegd aan de provincie. Deze doet uitspraak over wie wat en hoe het opgelost wordt (als rechter).
Nu is niet in de wet opgenomen wat het onderhoudsniveau dient te zijn en welk criterium/toetsingskader hiervoor gehanteerd kan worden.

 

Invloed van de overheveling
Hogere noodzaak van goed inzicht in de staat van de gebouwen en kwalitatief MJOP.
Schoolbestuur voert hierin de regie. Vanuit de wetgeving beschikt de gemeente over invloed op de capaciteit van schoolgebouwen.
Als je op lokaal niveau afspraken maakt, kan het een gezamenlijke verantwoordelijkheid worden.
Schoolbesturen krijgen meer vrijheid om te investeren (buiten erbij) maar ook voor energiebesparing en dergelijke (mits terug te verdienen). Schoolbesturen moeten hiervoor middelen zoeken.
Voor leningen is een borgstelling door gemeente als economisch eigenaar gebouw nodig. Schatkistbankieren kan ook alleen bij borgstelling van de gemeente. Gemeenten zitten hier niet om te springen. De overheveling heeft hierbij last van de 256 mio korting in het gemeentefonds.

 

Welke ontwikkelrichtingen zijn er?
Is wel raadzaam om vast te leggen wat het onderhoudsniveau dient te zijn en welk criterium/toetsingskader (NEN 2767, gemiddeld per gebouw of per onderdeel) hiervoor gehanteerd kan worden. De verordening is niet de aangewezen plek om dit vast te leggen
IHP heeft formeel geen status.

 

Wel een mogelijkheid:

  • Verklaring van buiten gebruikstelling. Voorwaarden kun je met elkaar vaststellen.
  • Gewoon een brief sturen waarin opgenomen staat dat de gemeente akkoord gaat dat er geen onderhoud wordt gepleegd en een "Pappen en nathouden-beleid" wordt gevoerd.
  • VB Rotterdam: alle gebouwen worden geschouwd en op staat van onderhoud getoetst. Rotterdam biedt de schoolbesturen aan om gelijk een MJOP te laten maken. De gemeente betaald. In Leusden wordt dit door beiden betaald. Aanbeveling is een MJOP van minmaal 20 jaar.
  • Gemeente en schoolbesturen kunnen overeenkomst sluiten onder welke condities gebouw overgedragen wordt aan de gemeente en op welk conditieniveau. Een gemiddelde conditie kan veel discussie opleveren. Bepaal per onderdeel op welk niveau. In de overeenkomst kun je gebouwen ook opnemen die op de nominatie voor sloop staan en welke afspraken je daaromtrent maakt.