Ingediend door Gast (niet gecontroleerd) op wo /15/05/2019 - 14:22

De Routekaart gemeenten en BIM schetst aardig wat de samenhang is tussen de verschillende rollen van de gemeente op het gebied van informatie, ruimte en vastgoed.

 

Het laat tegelijkertijd ook de noodzaak zien voor een meer samenhangend informatiemodel voor het gemeentelijk vastgoedmanagement. Dat zegt Joris van Berkel, bedrijfskundig adviseur grond- en vastgoedbedrijf bij de gemeente Arnhem.

 

Digital twin

De Routekaart gemeenten en BIM  (januari 2019) is bedoeld om te komen tot een digitaal model van het gemeentelijk gebied, de "digital twin". Hiermee kunnen ruimtelijke ontwikkelingen gevolgd en gestuurd worden, bijvoorbeeld die op het gebied van energietransitie, circulariteit en de omgevingswet. Het document laat zien hoe je het zou kunnen benaderen en welke standaarden er zoal zijn.

 

Stations voor vastgoed

De route wordt in beeld gebracht via 5 wegen waarvan gemeentelijk vastgoed er één is. De stations bij het gemeentelijk vastgoed zijn:

  1. Basis op orde: plattegronden digitaal maken op basis van NEN 2580
  2. Informatiebehoefte: wat heb je als eigenaar, exploitant en/of gebruiker nodig voor je taken (beheer, onderhoud, verhuur, waar zijn mijn collega’s), informatie leveringsspecificaties (ILS), bijvoorbeeld over circulariteit of informatie ten behoeve van de exploitatie.
  3. Station 3D BIM; maak een 3D model van het gebouw en richt een proces in om het te onderhouden
  4. Digitale oplevering: digitale informatie invoeren in basisregistratie op basis van landelijke standaard zoals BIM basis ILS
  5. Faciltair beheer; maak gebruik van de facilitaire informatie
  6. Koppeling model en grondgebied; koppel vastgoedinformatie aan digitaal model grondgebied op basis van eigen standaard

 

Samenhang met andere rollen

Andere wegen die naar de digital twin leiden zijn de basis en kernregistraties, leefomgeving, openbare ruimte en organisatie. Bij openbare ruimte zijn er meer stations, waaronder een station objectgericht ontwerpen (ook hoogtes invoeren) en ontwerpen in 3D BIM pakketten, contractbeheer en objecttypebibliotheek. Deze stations zijn (vast) ook voor het gemeentelijk vastgoed relevant.

 

Zelfscan

In de routekaart ook aandacht voor de organisatie en er zijn wat basale vragen geformuleerd die kunnen helpen bij het uitvoeren van een zelfscan: welke rollen zijn binnen de gemeente ingevuld en welke zijn uitbesteed en hoe is het gesteld met de kennis en digitale vaardigheden van de betrokken medewerkers? Hetzelfde geldt voor de paragraaf over ambities en doelen. Vragen als “hoe krijg je een medewerker enthousiast?”  worden wel gesteld maar niet beantwoord.

 

Genoeg om uit te werken

Kortom, nog genoeg om uit te werken. Dat gaan we 19 juni 2019 ook doen, samen met Joris van Berkel en diverse andere mensen die actief zijn rond informatiemanagement in de publieke sector. Aan bod komen onderwerpen als sturingsinformatie op basis van 3D, de ervaring met BIM, het gewenste informatiemodel voor vastgoed en een mogelijke opleiding voor informatiemanagers.

 

 

Meedoen?

  • Kom op 19 juni naar de bijeenkomst 'Handige Informatie', waar we in gesprek gaan over de toekomst van informatiemanagement in de publieke sector.
 

Meer informatie

Routekaart gemeenten en BIM

Reactie toevoegen

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.