Op 26 maart 2019 vindt het actualiteitencollege rond de informatieplicht Wet milieubeheer plaats. Veel informatie was al op de site te vinden, maar toch goed het er met elkaar over te hebben.
Verkennende fase
De meeste gemeenten en scholen staan nog aan het begin. Sommigen komen ter oriëntatie, een aantal heeft al iemand aangewezen die er mee aan de slag gaat en een paar hebben ook al één en ander in kaart gebracht. Nog niemand heeft het plaatje 'wat te doen' compleet. Qua planning valt er nog een slag te maken.
Pilots in Arnhem en bij Carmel
De gemeente Arnhem en het Carmel College hebben samen met Facilicom pilots uitgevoerd. Marianne de Widt en Leo van Wijchen vertellen erover. Het invullen van de lijst verplichte maatregelen varieert van een uur tot een dag, ook al waren veel gegevens redelijk voorhanden. De aan te leveren informatie is heel erg technisch en detaillistisch. Tip: begin gewoon (dan heb je snel inzicht wat er moet gebeuren), zoek aansluiting bij je omgevingsdienst en kijk kritisch naar je huisvestingsplan. Zeker in geval van krimp (en ontslag) is het lastig in de verduurzaming te investeren.
Nog veel vragen
De deelnemers hebben nog veel vragen, zoals waar kan ik die lijsten vinden? Wat als in één gebouw meerdere voorzieningen zitten? Hoeveel tijd heb ik nog als ik niet aan een maatregel voldoe? Wat zijn de consequenties? Langzaam ontstaat er meer beeld van wat wordt verwacht en wat betrokkenen kunnen doen.
Het grote plaatje
Ook Joost Ploos van Amstel van Facilicom deelt zijn kennis en ervaring. Veel organisaties zullen in de categorie ‘oranje’ vallen, schat hij in. Ze hebben wel wat maatregelen genomen, maar nog niet genoeg. Aan de hand van kosten/baten berekeningen laat hij zien dat een beetje extra energie besparen, helemaal niet zoveel extra hoeft te kosten. Ook hij heeft een tip: Kijk naar het grotere geheel: zie de informatieplicht niet als los ding maar pas het in in de grotere verduurzamingsopgave.
Ook nuttig
De informatieplicht doorkruist het werk waar scholen en gemeenten nu al mee bezig zijn in de verduurzaming en kost veel tijd. Maar er zitten ook goed kanten aan. Zo wordt eindelijk het energiegebruik per locatie duidelijk, ga je meer strategisch naar je vastgoed kijken en krijg je inzicht in welke stappen mogelijk zijn. Het helpt ook in de relatie met de huurder/gebruiker. Je moet het samen oplossen.
Tip voor organisaties die weinig tijd hebben. Roep de gebouwbeheerders bij elkaar om te kijken wat ze van het gebouw weten. Dat is sneller en goedkoper dan voor elk pand een bureau inhuren. De beschikbare capaciteit is wel een ding. Het moet allemaal tussen de bedrijven door. Ook mensen moeten niet opgebrand raken.
Ook meedoen?Dat kan. Volg ons ontwikkelwerk omtrent de Informatieplicht via onze nieuwsbrief en/of wissel uw ervaring uit via de LinkedIn groep van Bouwstenen.
Of wordt partner van Bouwstenen en sluit u aan bij een van onze netwerken.
|
Meer informatie
- RVO: Stappenplan Informatieplicht
- Informatie over de infoplicht in de praktijk
- Prakijkervaring met maatregelen
Bijlage | Size |
---|---|
1903 Presentatie Actualiteitencollege Informatieplicht1.39 MB | 1.39 MB |