Situatie

Doorontwikkeling van Brede Scholen loopt in Amsterdam West stroef. Schoolbesturen kunnen/willen exploitatiekosten niet dragen van scholen die gedeeltelijk leeg (komen te) staan als gevolg van demografische ontwikkelingen. Stadsdeel kan/wil niet (alle) kosten dragen van de extra programmering.

 

Opgave

Ontwikkelen van een samenhangend concept voor gebruik, gebouw en beheer waarmee (krimpende) basisscholen een duurzame plek in lokale samenleving kunnen vervullen, uitgaande van een gezonde (dekkende) exploitatie.

Case is de Joop Westerweelschool in Amsterdam West.

 

Relevantie

Deze (krimp)situatie komt op grote schaal in Nederland voor: wat te doen met vrijkomende schoollokalen? Kunnen deze herbestwemd worden voor nieuwe functies (welke)? Welke synergie is mogelijk met onderwijsactiviteiten? Wat gebeurt er overdag, ’s avonds en in het weekend, wie doet het beheer, wat vraagt dat van gebouw en installaties (kan en passant iets gedaan worden aan duurzaamheid en gezondheid), enzovoort.

 

Tastbaar resultaat

Beknopte publicatie in woorden, beelden en cijfers  (in te brengen op Bouwstenen conferentie op 7 november 2012).

 

Aanpak Bouwplaats

  • Amsterdamse deelnemers vormen samen de "BV Ruimte op school" die - voor een middag - integraal verantwoordelijk is voor exploitatie van de schoolgebouwen.
  • Zij krijgen opdracht om, ondersteund door experts, een eenvoudig bedrijfsplan te maken; voor de financiële paragraaf wordt een model aangereikt.
  • Vragen zijn: 
    • Wat zijn sterke kanten van locatie, gebouw, gebruikers, e.d.?
    • Welke kansen zijn er in de markt voor gebruik van gebouw (in brede zin)?
    • Welke formule(s) past daarbij (visie, klantengroepen, diensten, schaal)? 
    • Wie vinden formule(s) van waarde (denk aan bedrijven en particulieren, maar ook aan overheid en fondsen); wat zijn potentiële opbrengsten?
    • Welke eisen stelt dit aan gebouw, beheer en samenwerking; wat zijn de kosten?

 

Datum en locatie

  • uitgesteld
  • 14.00 - 17.00
  • Joop Westerweelschool

 

Beoogde deelnemers

  • 3 x school en 3 x stadsdeel
  • 4 á 5 experts met kennis van:
    • het Nieuwe Werken / markt van kleine ondernemingen; 
    • ICT (i.v.m. beheer);
    • onderkant arbeidsmarkt ;
    • bouwen en architectuur;
    • energie en duurzaamheid.
  • Marc van Leent, Bouwstenen, aanjager en moderator