Het is één van de eerste zonnige dagen van het jaar. Toch hebben we een flinke opkomst tijdens de (online) bijeenkomst van het netwerk Onderhoudsmanagement op woensdag 2 juni 2021. Dat komt door het programma. We hebben namelijk drie mooie en heel verschillende verhalen over de organisatie van het onderhoud en de inrichting van de contracten.

Breda: meerdere raamcontracten, regie gemeente

Basis voor de onderhoudscontracten in Breda is het gemeentelijk inkoopbeleid die onder andere tot doel heeft de lokale economie en arbeidsmarkt actief te stimuleren. De contracten zijn ingericht per vakgebied en perceel. Het contractmanagement is binnen de gemeente strak georganiseerd en vergt nogal wat tijd, maar dan heb je ook wat (de gemeente wil).

Tilburg: 1 contract, regie gemeente

Tilburg heeft het hele pakket bij BAM FM neergelegd, met een looptijd van 10 jaar maar met de mogelijkheid eerder afscheid te nemen als het niet werkt. De gemeente voert de regie en doet ook het contractmanagement. Geen opdrachtgever-opdrachtnemer relatie maar een partnership.

Deventer: 1 contract, regie contractpartij

En dan hebben we Deventer. Jordy weet niets van onderhoud, zo begint hij zijn verhaal. Voor het onderhoud hebben ze een managing partner, die regelt wat er moet gebeuren en het onderhoud regelt. Per saldo werken daar net zoveel mensen aan als in Tilburg en ze zitten ook in het gemeentehuis, maar ze staan niet op de loonlijst bij Deventer. 

Opties voor kleine(re) portefeuilles

Je moet best wat in huis hebben om het onderhoud goed georganiseerd te krijgen, ook als je uitbesteed. Zo’n 70 panden is wel de ondergrens. Zit je daaronder dan kan je denken aan (en hier gaan we los):

  • samenwerking met andere gemeenten (voorbeelden van bekend);
  • diensten uitvoeren voor andere organisaties, bijvoorbeeld scholen (ook voorbeelden van bekend);
  • diensten laten uitvoeren door andere organisatie, bijvoorbeeld grote school (geen voorbeeld van bekend).
  • gebruik maken van een managing partner, zoals Deventer, die werkt voor 1 organisatie, in huis;
  • gebruik maken van een managing partner, die werkt voor meerdere organisaties, zoals een VvE beheerder doet voor meer VvE’s.  

Hoe dan ook is het belangrijk je eigen portefeuille te kennen, de ruimte te hebben om met dit vastgoed in een dynamische omgeving ook dynamisch met onderhoud te kunnen omgaan (zelf kunnen sturen) en verder ontzorgd te worden. 

Tot slot

Punten voor vervolg:

  • NEN 2767 als basis voor je contracten of gebruik je (ook) andere zaken als basis?
  • het informatiemanagement bij uitbesteding (hoe houd je goed zicht)?
  • de verduurzaming via het MJOP

Al met al een mooie bijeenkomst en strak op tijd klaar om even wat water te drinken of naar buiten te gaan, want gaan de het uur is het nog warmer geworden. Iedereen bedankt voor alle uitwisseling en goed als we elkaar weten te vinden.

 

 

What's next

Naast de netwerkbijeenkomsten organiseren wij ook een aantal actualiteitencolleges (gratis voor partners) die voor jou interessant kunnen zijn:

De volgende netwerkbijeenkomst (na de zomer) zullen we zo snel mogelijk inplannen. Houd hiervoor je mail in de gaten.

Maak ondertussen gebruik van de appgroep als je wilt weten of iemand ergens ervaring mee heeft (benut elkaars kennis) en geef je 06 door als je aan de appgroep wilt worden toegevoegd.

Meer informatie